Ποιο είναι το νέο “αφεντικό” στο λιμάνι του Πειραιά και τι άλλο ενδιαφέρονται να αγοράσουν στην Ελλάδα οι Κινέζοι της Cosco

Όπως προκύπτει και από την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ αυτό που χωρίζει την Cosco από το να γίνει ο απόλυτος κυρίαρχος στο λιμάνι του Πειραιά είναι τυπικές διαδικασίες. Και μπορεί για την Ελλάδα να είναι μία σημαντική κίνηση για την Cosco όμως είναι μία κίνηση ρουτίνας αν αναλογιστεί κανείς τα μεγέθη της.
AdTech Ad
Μεγέθη που από τις αρχές του 2016 εκτινάχθηκαν μετά από την έγκριση από τις κινεζικές αρχές της συγχώνευσης της με την δεύτερη μεγαλύτερη του κλάδου στην Κίνα. Η COSCO (δηλαδή η China Ocean Shipping Group Company) πήρε το πράσινο φως και συγχωνεύθηκε με την ανταγωνίστρια της – αλλά επίσης κρατικών συμφερόντων – China Shipping Group Company κίνηση με την οποία «παίρνει κεφάλι» στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ισχυροποιεί την θέση της ως No2 παγκόσμιος στόλος.
To νέο σχήμα που θα ηγείται η Cosco διαχειρίζεται πάνω από 300 πλοία και μέσω παραγγελιών στοχεύει να τα αυξήσει κατά 10% άμεσα ενώ σύμφωνα με κύκλους της ναυτιλιακής αγοράς ο συνολικός αριθμός των πλοίων που ελέγχουν – αν προστεθούν τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά – ξεπερνά τα 1.000.
Στη στεριά ο όμιλος διαθέτει εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην διαχείριση λιμανιών (όπως στην περίπτωση του Πειραιά), στα ναυπηγία, στην κατασκευή εμπορευματοκιβωτίων ενώ στην Κίνα έχει επεκταθεί στις υπηρεσίες logistics τόσο στον σιδηρόδρομο όσο και στις αερομεταφορές.
Πριν από την συγχώνευση η Cosco, η οποία βρίσκεται στην θέση 327 της λίστας Fortune Global 500, διέθετε παρουσία σε πενήντα χώρες μέσω 1.000 θυγατρικών και υποκαταστημάτων και απασχολούσε άμεσα ή έμμεσα πάνω από 130.000 εργαζομένους. 
H παρουσία στην Ελλάδα
H Cosco είναι σχετικά μια παλιά γνώριμη, την μάθαμε με επεισοδιακό τρόπο το 2008 όταν και απέκτησε τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων τόσο από τους ναυτεργάτες όσο και από τις τότε αντιπολιτεύσεις (ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ). Οι αντιδράσεις με τον καιρό κάμφθηκαν καθώς σε χρόνια κρίσης οι σταθμοί που εκμεταλλεύονταν οι Κινέζοι ανέβαζαν χρόνο με τον χρόνο κύκλο εργασιών και προσέφεραν νέες θέσεις εργασίας. 
Είναι χαρακτηριστικό λίγες ημέρες πριν κατάθεση προσφοράς για τον ΟΛΠ πραγματοποίησαν επένδυση ύψους 20 εκατ. ευρώ για την παραγγελία 15 γερανοφόρων για την δυτική πτέρυγα της προβλήτας ΙΙΙ τα οποία θα προστεθούν στους 12 που τοποθετήθηκαν το 2012.Με την λειτουργία της νέας προβλήτας το 2017 εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων θα εκτιναχθεί στα 6,2 εκατ. ε/κ από 3,7 εκατ. που είναι σήμερα.
Παράλληλα ανοιχτό παραμένει το ενδιαφέρον της COSCO στο ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα καθώς παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις γύρω από το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά. Σύμφωνα με πληροφορίες μέρος των 350 εκατ. ευρώ που έχει δεσμευθεί για επενδύσεις ο κινεζικός όμιλος θα κατευθυνθεί στον συγκεκριμένο τομέα οπότε δεν αποκλείεται να επεκταθεί και σε αυτό το κομμάτι στην ευρύτερη ζώνη.
Τέλος η COSCO είναι μεταξύ των εταιρειών που έχουν παραλάβει τον φάκελο και αναμένεται να καταθέσει πρόταση για το έργο ανάπτυξης του διεθνούς Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίου. Η διαδικασία του διαγωνισμού αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές Μαρτίου.