Πάμε όμως να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, τότε που ο Γιώργος Χατζηγεωργίου ανακοίνωσε μέσω αυτής της ανάρτησης στο insomnia την δημιουργία του skroutz.gr στις 20 Φεβρουαρίου του 2005 που τολμούν να δοκιμαστούν και στο εξωτερικό αλλά και να κρατήσουν. Το όνομα Skroutz, όπως ήταν μία ιδέα της στιγμής που αποδείχθηκε η σωστή. Όσο για την ανορθογραφία της – η καλύτερα την greeklish εκδοχή της λέξης – αυτή οφείλεται στο ότι οι πίστευαν ότι ελάχιστοι Έλληνες θα γνώριζαν την ορθογραφία της στα αγγλικά (σ.σ. scrooge).
Όπως αφηγείται ο ίδιος στο blog του Skroutz «Θυμάμαι ακόμη το πόσο ενθουσιάστηκα με την ιδέα: ένα "ρομποτάκι" που θα μαζεύει τις τιμές των προϊόντων από τα ηλεκτρονικά καταστήματα και θα τις δείχνει σε μία απλή σελίδα. Όπως ξεκινούν άλλωστε οι περισσότερες ιδέες, ο σκοπός ήταν να λύσω πρώτα ένα δικό μου πρόβλημα και να πειραματιστώ με τεχνολογίες που ήθελα να μάθω καλύτερα. Η προοπτική μιας εταιρείας δε βρισκόταν καν στο πίσω μέρος του μυαλού μου, η δε έννοια της startup ήταν ακόμα μακριά (είμαστε ακόμη στο 2005, το Twitter δεν υπάρχει και το Facebook είναι ακόμα άγνωστο εκτός Αμερικής).
Λίγους μήνες αργότερα και ενώ το site αρχίζει να κερδίζει σε δημοτικότητα και να απαιτεί αρκετές ώρες ενασχόλησης, στράφηκα σε φίλους και γνωστούς για βοήθεια. Ο Γιώργος Αυγουστίδης ενθουσιάστηκε αμέσως, ο Βασίλης Δήμος ήταν επιφυλακτικός με την ιδέα, αλλά πάντα πρόθυμος ως μηχανικός να μπλεχτεί με τις τεχνικές λεπτομέρειες. Το 2006 εξακολουθούμε να διατηρούμε τις πρωινές μας δουλειές (Forty Two) για βιοποριστικούς λόγους, ενώ παράλληλα δουλεύουμε το Skroutz στον ελεύθερο μας χρόνο, ο οποίος λιγοστεύει ολοένα και περισσότερο.
Παρόλο που το Skroutz δεν είναι σε θέση να μας συντηρήσει, αποφασίζουμε κάποια στιγμή να ασχοληθούμε μόνο με την ιστοσελίδα, αφού έτσι και αλλιώς δεν μας άφηνε χρόνο για τίποτα άλλο. Έτσι, λοιπόν, το 2007 ιδρύουμε εταιρεία και ξεκινάμε να προσλαμβάνουμε τα πρώτα μέλη της ομάδας.
Από εκεί και πέρα η πορεία του Skroutz συνεχίζει να είναι πάντα ανοδική, με την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας σχεδόν να διπλασιάζεται κάθε χρόνο. Τα 4 άτομα σε ένα γκαράζ, έγιναν πολύ γρήγορα μια παρέα 15 ατόμων σε μεγαλύτερα γραφεία στο Μενίδι και σχεδόν 90 σε ακόμα πιο καινούργια γραφεία».
Σε αυτά τα καινούργια γραφεία στην Νέα Ιωνία, απέναντι από το πάλαι ποτέ στρατηγείο του Αθήνα 2004 τους συναντήσαμε. Ο θόρυβος από τις εργασίες προδίδει μία ακόμη επέκταση. Στον ήδη ένα χρόνο που βρίσκονται εδώ έχουν γεμίσει τα 1.100 τ.μ. και πάνε για άλλα 500 τ.μ.. Οι δύο Γιώργηδες και ο Βασίλης, οι συνιδρυτές που ασκούν την διοίκηση στην εταιρεία δεν έχουν δικά τους γραφεία και είναι μοιρασμένοι στην ίδια μεγάλη αίθουσα που βρίσκονται και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι.
Έχοντας φτάσει στην κορυφή στην ελληνική αγορά και με τον επόμενο παίκτη να μην φαίνεται ούτε με το κιάλι τα επόμενα βήματα είναι στο εξωτερικό με το πρώτο να έχει ήδη ξεκινήσει από την Τουρκία. Στην γειτονική χώρα εισήλθαν ακριβώς πριν από δύο χρόνια, τον Μάρτιο του 2013, και την θεωρούν ιδιαίτερα δύσκολη αλλά και ενδιαφέρουσα αγορά. Στο διάστημα αυτό έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μια πλατφόρμα – την alve.com - με 260 online καταστήματα και 300.000 μοναδικούς επισκέπτες (όταν στην Ελλάδα διαθέτουν πάνω από 1.500 e shops και 4,7 εκατ. μοναδικούς επισκέπτες τον μήνα) κάτι που τους κατατάσσει τέταρτους στην αγορά.
Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει και το Scrooge.co.uk, στην Μεγάλη Βρετανία καθώς θέλουν να δοκιμαστούν σε μία ιδιαίτερη ανταγωνιστική αγορά η οποία σε αντίθεση με την Τουρκία είναι είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένη με τις on line αγορές.
Ένα από τα αξιοπρόσεκτα της Skroutz, ειδικά την σημερινή περίοδο, είναι ότι πραγματοποιεί όλες τις κινήσεις με ίδια κεφάλαια. Ο τραπεζικός της δανεισμός είναι μηδενικός και όπως λέει ο Γιώργος Χατζηγεωργίου με διάθεση για χιούμορ “πρέπει να είμαστε η μόνη εταιρεία στην Ελλάδα που δεν χρωστάει σε τράπεζες αλλά τις χρωστάνε οι τράπεζες, δηλαδή τόκους”. Για το 2014 ο τζίρος της ήταν στα επίπεδα των 4,5 εκατ. ευρώ με τα καθαρά προ φόρων κέρδη στα 900 χιλ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά μέσο όρο τα τελευταία χρόνια ο τζίρος ετησίως αυξάνεται 40%.
Από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Skroutz σήμερα είναι η εξεύρεση εξειδικευμένου έμψυχου δυναμικού. Όσο και αν ακούγεται παράξενο με την ανεργία των νέων να βρίσκεται στα ύψη. Ο Βασίλης εξηγεί ότι “δυστυχώς η Ευρώπη είναι πολύ ανταγωνιστική στον τομέα των προγραμματιστών. Στον δικό μας τομέα δεν έχεις να αντιμετωπίσεις την εσωτερική αγορά αλλά όλο τον πλανήτη. Οι προγραμματιστές επιπέδου είτε εξετάζουν οι ίδιοι περιπτώσεις να δουλέψουν στο εξωτερικό είτε δέχονται οι ίδιοι κρούσεις για να φύγουν. Υπάρχουν περιπτώσεις εταιρειών όπου έχουν πληρώσει τα έξοδα ταξιδιού και διαμονής για μια συνέντευξη στο εξωτερικό. Καθώς στην Ελλάδα έχουμε πολύ καλό επίπεδο προγραμματιστών παρατηρείται και το φαινόμενο αρκετών να εργάζονται από γραφείο τους ή το σπίτι τους για πελάτες στο εξωτερικό με αμοιβές που μπορεί να είναι χαμηλότερες από αυτές που θα λάμβαναν εάν έφευγαν αλλά πολύ καλύτερες από αυτές που κινείται η ελληνική αγορά.”
Ο Γιώργος Αυγουστίδης βλέπει όμως και μία μερίδα νέων που κρατάνε ακόμη αντιστάσεις: “Υπάρχουν παιδιά που έχουν την δυνατότητα να φύγουν στο εξωτερικό, με αποδοχές που εμείς δεν μπορούμε να τις παρέχουμε, και όμως παραμένουν εδώ. Όταν τους ρωτάμε γιατί δεν ξενιτεύονται η απάντηση που παίρνουμε είναι «άμα φύγουμε και εμείς τι θα γίνει» κάτι που είναι πολύ παρήγορο να το ακούς από παιδιά ηλικίας 25 – 30 χρονών”.
Οι ίδιοι πάντως κάνουν τα πάντα για να προσφέρουν το πλέον δελεαστικό περιβάλλον στους εργαζομένους τους (σ.σ. οι ίδιοι τους αποκαλούν συνεργάτες). Πέρα από τις ανταγωνιστικές αμοιβές και τα μοντέρνα γραφεία (σ.σ. διαθέτουν και τραπέζι πινγκ πονγκ ως είθισται σε όλες τις ιντερνετικές εταιρίες που σέβονται τον εαυτό τους και τους εργαζομένους) προσφέρουν κάθε πρωί δωρεάν πρωινό και φαγητό το μεσημέρι από εταιρείες catering με συμβολική συμμετοχή ενώ από τις επόμενες εβδομάδες, που “θα ανοίξει ο καιρός” θα επανέλθει ο “θεσμός” του barbecue κάθε Παρασκευή απόγευμα στο τεράστιο μπαλκόνι της εταιρείας. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι έχουν τις δικές τους ομάδες ποδοσφαίρου και μπάσκετ, αλλά και μουσικό συγκρότημα, ενώ στα γραφεία υπάρχει και χώρος για pilates με σημαντική συμμετοχή. Παράλληλα υπάρχει και το happy budget όπου το παρέχει η διοίκηση στις ομάδες να το χειριστούν αυτές όπως επιθυμούν. Είτε για να βγουν μαζί σε εστιατόριο για να συσφίξουμε τις σχέσεις τους, είτε για κάποια εκδρομή ή αθλητική δραστηριότητα ή για την συμμετοχή τους σε ένα συνέδριο. Το παρεΐστικο κλίμα που επικρατεί στην εταιρεία επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι οι περισσότεροι από τους κομπάρσους στην διαφήμιση του Οδυσσέα είναι εργαζόμενοι που προσφέρθηκαν να συμμετάσχουν για την εμπειρία.
Σε ότι αφορά την Skroutz στα 20α της γενέθλια το όνειρο των ιδρυτών της είναι να την δουν σε πολύ περισσότερες χώρες αναβαθμίζοντας παράλληλα τις υπηρεσίες που θα προσφέρει στους καταναλωτές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα όπως αναφέρει ο Γιώργος Αυγουστίδης είναι ότι σήμερα ο καταναλωτής κάνει μία παραγγελία online και δεν έχει μία εκτίμηση σε ημέρες και ώρες για το πότε θα του παραδοθεί το προϊόν όταν στην Αμερική έχει την δυνατότητα να βλέπει ανά πάσα στιγμή να βλέπει που ακριβώς βρίσκεται.”Αυτό θα θέλαμε να αλλάξουμε όσο πιο σύντομα γίνεται”. Ο έτερος Γιώργος έρχεται να προσθέσει ότι πέρα από τις νέες χώρες θα ήθελε να δει την Skroutz να έχει επεκταθεί και σε άλλες υπηρεσίες αλλά να στηρίξει και ενδιαφέρουσες ιδέες που έχουν τα παιδιά που δουλεύουν στην εταιρεία. “Όμως το να μιλάς για ορίζοντα δεκαετίας στο internet είναι κάτι πολύ θεωρητικό. Μην ξεχνάς το myspace έγινε από βασιλιάς κλητήρας μέσα σε 3-4 χρόνια”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιάστε εδώ